צוואת ודיני ירושה

צוואת ודיני ירושה

אנשים בוגרים ולא רק מבוגרים, מחליטים בשלב מסוים של חייהם לערוך צוואה. קו החשיבה הוא להסדיר את כל נושא חלוקת הממון והרכוש שקיים ברשותם ליורשים החוקיים וזאת כדי למנוע עימותים וסכסוכים על רקע זה.

עריכת צוואה

זוג נשוי או זוג שמנהל יחד משק בית עורכים במקרים רבים צוואות הדדיות, מדובר בצוואה שהיא זהה בתוכנה. כיוון שאי אפשר לדעת מה ילד יום ומי מבני הזוג ילך לעולמו מוקדם יותר, ההנחיות של צוואה הדדית מאפשרות ביצוע של פעולות זהות לאחר המוות של אחד מהם וגם של שניהם, כל אחד בזמנו.

אדם שאינו בזוגיות מכין צוואה אחת ובה הוא כולל את כל הנתונים הרלוונטיים.

כל משפחה היא סיפור בפני עצמו ולכן בני הזוג מתייעצים עם עורך דין מומחה ממשרדנו בתחום הצוואות והירושות לגבי האפשרויות של חלוקת הממון והרכוש. יש כמה וכמה אפשרויות כמו לדוגמה:

  • חלוקה זהה של כל מכלול הנכסים והממון לילדים המשותפים.
  • אם אחד הילדים קיבל סכום כסף משמעותי, כמו לדוגמה 500,000 ₪ עבור רכישת דירה, סכום זה יקוזז מהחלק של יורש זה, בעת חלוקת כספי הצוואה.
  • אם אחד הילדים לא נמצא בקשר עם הוריו עקב סיבות שונות, הם מחליטים לא אחת לנשל אותו מהירושה וכך הכול יתחלק בין שאר הילדים.
  • בעלי עסקים מכינים במסגרת הצוואה גם את אופן חלוקת הפעילות של דור ההמשך בעסק המשפחתי. ההנחיות כוללות את אופן ההעסקה של הילדים, הנכדים ובני זוגם, אופן חלוקת השכר לאלו שעובדים בעסק בפועל וגם לבני המשפחה שבחרו לא לעבוד בעסק, אך זכאים לנתח מרווחיו.
  • תרומה של חלק מהממון לגוף שהוא חשוב למצווה, כמו לדוגמה מחלקה מסוימת בבית חולים ספציפי, מוזיאון ייחודי, מוסד אקדמי וכו'.

הכנת מסמכים עבור הצוואה

הכללים החשובים ביותר בעת עריכת צוואה הם שהכול יהיה רשום באופן ברור וחד משמעי, וכך לא תהיה פרשנות לכאן או לכאן. המצווים מעבירים לעורך הדין מסמכים ונתונים לגבי הרכוש והממון שלהם כמו לדוגמה:

  • מידע מפורט על כל נכס הקיים ברשותם בארץ ובחו"ל כולל גוש / חלקה / תת חלקה / כתובת מדויקת ובנוסף לכך קומה, מספר דירה וכו'.
  • מישע מפורט על כל חיסכון כספי הקיים בחשבונות הבנק בארץ או בחו"ל, כולל פרטי הבנק, הסניף, מספר חשבון בנק לכסף ישראלי ומטבע חוץ. כספים בפוליסות ביטוח כמו ביטוח מנהלים כולל מספר הפוליסה ושמה של חברת הביטוח, כספים בחברות השקעות כמו קרנות פנסיה וקופות גמל. נתונים על תיק ההשקעות בשוק ההון, מטבעות מבוזרים כמו ביטקוין ועוד.
  • כמו כן דברי ערך ייחודיים כמו יצירות אמנות יוצאות דופן, תכשיטים, השקעות של כספים ואופציות הקיימות בחברות סטארט אפ ועוד.

עורך הדין מכין את הצוואה ולאחר מכן המצווים, העדים והנוטריון חותמים עליו והוא מועבר לקבלת תוקף חוקי מבית המשפט לענייני משפחה.

לאחר מותו של המצווה, תיפתח הצוואה ובני המשפחה יפעלו על פי הרשום בה. כשמדובר בצוואה הדדית ברוב המקרים % 50 מהממון והנכסים משויכים לבן או לבת הזוג וה – % 50 הנותרים מתחלקים בין הילדים.

הפעלת צו ירושה

במקרים שבהם אדם הולך לעולמו אך הוא לא הכין צוואה מראש, פונים בני המשפחה לאפוטרופוס הכללי ומבקשים להפיק צו ירושה. עם קבלת הצו עורך הדין לענייני צוואות וירושות יפעל לחלוקת הרכוש והממון על פי הקבוע בחוק.

אם מדובר באדם שהיה בזוגיות, מדובר בחלוקה נורמטיבית שהיא מחצית לבן או בת הזוג והמחצית השנייה בחלוקה שווה לכל ילדיו.

אך אם מדובר באדם שלא היה בזוגיות ואין לו ילדים, החלוקה מתבצעת על פי המעגלים החל ברדיוס הקרוב ביותר ועד הרדיוס המרוחק כמו לדוגמה:

  • הוריו או אחד מהם.
  • חלוקה שווה בין כל האחים שלו.
  • בני דודים מצד האב ומצד האם.

לאור המורכבות של נושא זה, ההמלצה היא להכין מראש צוואה בסיוע של עורך דין ממשרדנו. מדובר בנושא רגיש ולכן עורך הדין המיומן שלנו מציע ללקוחות כמה וכמה אופציות בנושאים הקשורים לתוכן הצוואה וזאת כדי שיחליטו בלב שלם על האפשרות המועדפת עליהם שהיא הנכונה ביותר עבור משפחתם.

אתם מוזמנים ליצור אתנו קשר בנושא זה ולתאם פגישה עם עורך הדין שלנו.

אולי יעניין אתכם גם
מאת פרידמן טופול ושות'
מהו ייפוי כוח מתמשך

מהו ייפוי כוח מתמשך

המון אנשים שואלים אותנו, מהו ייפוי כוח מתמשך? ובכן זהו מסמך משפטי חיוני המסייע לאנשים לתכנן כיצד יש לטפל בענייניהם ברגע שהם לא יהיו מסוגלים

קרא עוד »