צוואות ודיני ירושה

פרידמן טופול ושות'

צוואות ודיני ירושה

אדם רוכש במהלך חייו  נכסים ורכוש וזכיות מסוגים רבים האם שאלתם את עצמכם מה יקרה לכל מה שצברתם לאחר פטירתכם ? הפתרון הוא צוואות ודיני ירושה.

בניגוד למה שאנו רגילים לשמוע מלקוחות  צוואה אינה מסמך משפטי המיועד למבוגרים ולבני אדם החוששים כי יומם קרב  כי אף אחד מאיתנו אינו יודע מתי תהא שעתו ולכן כל צוואה מתחילה במשפט כי אדם אינו יודע שעת פקודתו, זכרו שככל שלא תותירו אחריכם צוואה, לא תוכלו לשלוט בגורל רכושכם וגורלו ייקבע בהתאם להוראות חוק הירושה שברוב המקרים לא ישקפו במדויק את רצונכם .

לדוגמא אדם שנפטר והותיר את רעייתו ילדיו ללא צוואה ?

במקרה שכזה ובמידה והילדים עדיין קטינים, סיטואציה שכזו תחייב את בת הזוג לקבל את אישור האפוטרופוס הכללי לכל פעולה שכרוכה ברכוש שירשה במשותף עם ילדיה הקטינים בהתאם להוראות החוק (כגון מכירת הדירה, רכישת דירה חלופית ועוד).

אם הילדים בגירים, סיטואציה שכזו תחייב את בת הזוג לקבל את אישורם לכל פעולה שתרצה לבצע ברכוש המשותף שירשו במשותף בהתאם להוראות החוק.

לכן דווקא היום, גם אם עריכת צוואה נראה לכם כמו נושא רחוק ושולי, חשבו על העתיד וכתבו צוואה שתסדיר את ענייניכם, תבטיח את עתיד משפחתכם ותשמור על שלמותה.

זכרו שצוואות ודיני ירושה הן מסמך אשר ישפיע על היקרים לכם כאשר לא תהיו פה!

בדין הישראלי מוכרים מספר סוגי צוואת אותן נסקור בקצרה :

צוואה אישית – בה אדם עורך צוואה על פי חוק בעדים או נוטריונית 

צוואה הדדית בין בני הזוג– הכוללת מחויבות הדדית וחוזית למניעת שינוי חד-צדדי ללא הודעה לבן/בת הזוג.

צוואה מתועדת בווידאו

צוואה המלווה במומחה רפואי המעיד על כשירותכם בזמן כתיבתה ככל שמצבו הרפואי של המצווה מצריך אישור שכזה .

צוואה נוטריונית– המשמשת ראייה מספקת בהליך משפטי ומקטינה את האפשרות לביטולה בהליך התנגדות לקיום צוואה. 

הצוואה תבטיח שהעיזבון שלכם ינוהל בהתאם לרצונכם, ובהתאם להשקפת עולמכם, זאת באמצעות מנגנונים מובנים לשמירת הירושה: הפרשת כספים ליורשים בגילאים שונים, התייחסות ליורשים אשר יצאו לפרק ב’ בחייהם ולילדיהם, קביעת מעמדם של הידועים בציבור ומתן מענה לסוגיות רבות נוספות.

מה היא צוואה?

צוואה היא הציווי שלכם, באמצעות מסמך משפטי, מה ייעשה עם הרכוש שלכם לאחר מותכם. הצוואה נועדה להסדיר, מבעוד מועד, את חלוקת העיזבון שלכם באופן הראוי בעיניכם אבל מעבר לכך, לצוואה הנערכת באופן מקצועי, תפקיד משמעותי בהבטחת עתידה הכלכלי של משפחתכם ובשמירת היחסים הטובים בין ילדיכם ושלמות המשפחה שלכם. לכן, בכל הנוגע לעריכת צוואת וירושות, התייעצו עם מומחים לנושא – משרד עורכי דין נדב שפירא, עורך דין לענייני ירושה בחיפה.

סוגים שונים של צוואות ודיני ירושה

מכיוון שהצוואה היא מהמסמכים המשפטיים המשמעותיים ביותר עליהם אנו חותמים במהלך חיינו, חוק הירושה מ-1965 מגדיר את האופן בו יש לכתוב צוואה ומה עושים כאשר הצוואה אינה נערכת לפי המתווה המופיע בחוק הירושה. צוואה יכולה להינתן במספר דרכים:

צוואה הניתנת בפני עדים

צוואה כתובה הנושאת את חתימת המצווה הנחתמת בפני שני עדים החתומים אף הם על הצוואה. מומלץ ביותר כי צוואה מסוג זה תופקד אצל רשם הירושות והיא ניתנת לשינוי בכל עת, על ידי המצווה.

צוואה בכתב יד

צוואה הנכתבת ע”י המצווה, חתומה על ידו ונושאת את תאריך החתימה. צוואה זו היא בעלת תוקף חוקי, אך היא חשופה יותר לתקיפה עתידית בשל טענות כגון  כמו כתיבה תחת כפייה, או זיוף.

צוואה בווידאו

צוואה הנחשבת לבעייתית מבחינה משפטית ועלולה להוביל למחלוקות עתידיות בין היורשים הפוטנציאלים ו/או בין היורשים לאלו שנותרו מחוץ לצוואה ורואים עצמם כיורשים לגיטימיים. לכן החוק מחייב שצוואה בעל פה תעמוד בתנאים הבאים: על המצווה להאמין כי הוא “שכיב מרע” וימיו ספורים, הצוואה צריכה להינתן בנוכחות שני עדים, יש לרשום בזמן אמת זכרון דברים המתאר נאמנה את דברי המצווה ולבסוף, יש להפקיד את זכרון הדברים אצל רשם הירושות. אם המצווה לא נפטר בתום חודש ממועד מתן הצוואה בעל פה, צוואה זו מבוטלת.

צוואות ודיני ירושה הניתנות לרשות ציבורית

צוואה הנערכת בפני בית משפט, רשם ירושות, בית דין דתי או נוטריון. במסלול זה, הצוואה מוגשת לשופט או ע”י הקראת הצוואה לפרוטוקול ולאחר אישור השופט, הרשם או הדיין, הצוואה תקפה וחוקית.

מה קורה כאשר אתם לא מותירים אחריכם צוואה?

אם לא ערכתם צוואה במשרד עורכי דין, חוק הירושה מציע ברירת מחדל, חוק זה קובע  שככל שאתם בזוגיות ויש לכם ילדים, היורשים על פי דין הם בן/בת הזוג שלכם וילדיכם, בחלוקה שווה: 50% לכל צד. לכאורה מדובר בכלל הוגן, אבל המציאות מוכיחה שלחלק מהמשפחות אין הדבר מהווה פתרון המשקף את רצונותיהם.

במצב בו אינכם נמצאים בזוגיות או שאין לכם ילדים קובע החוק כי קרובי משפחה בדרגות רחוקות יותר יקבלו את עיזבונכם כגון הורים וצאצאיהם, סבים וסבתות וצאצאיהם 

האם צוואה היא מסמך סופי ומוחלט?

הצוואה נועדה לממש את הרצון שלכם ולכן כתיבתה מעידה על רצונכם, בתאריך בו נכתבה ונחתמה על פי דרישות החוק, עם זאת, באפשרותכם לשנות את תוכן צוואתכם בכל רגע נתון, מול הגורמים המוסמכים לכך.

כיצד מממשים צוואות ודיני ירושה?

לאחר פטירת המצווה על היורשים להגיש את הצוואה לרשם הירושה ולבקש צו קיום צוואה, לאחר סיום ההליך ברשם הירושות אשר כולל מתן הזדמנות לצד ג'  להביע התנגדויות לצוואה, ברגע בו ניתן צו קיום צוואה, יורשיכם יכולים לממש את הנאמר בה, כולל מימוש רכוש, משיכת כספים ועוד.

צוואות ודיני ירושה
לקבלת שיחת יעוץ
מלאו את הפרטים הבאים

פרידמן טופול ושות' - משרד עורכי דין ונוטריון

דרך קדם 5, מעלה אדומים  02-590-1869

שירותי המשרד
דיני מקרקעין
דיני נזיקין
צוואות - ירושות
דיני משפחה
דיני חברות
דיני עבודה